Monday, March 31, 2008

Pembelajaran Aktif

ACTIVE LEARNING
"… that students must do more than just listen: They must read, write, discuss, or be engage in such higher order thinking tasks as analysis, synthesis, and evaluation. Within this context, it is proposed that strategies promoting active learning be define as instructional activities involving students in doing thing and thinking about what they are doing"
- Bonwell C.C. & Eison J.A. (1991)


NOT ACTIVE LEARNING …
… THAT GOES FROM THE EAR TO THE WRITING HAND AND LEAVE THE MIND UNTOUCHED.


WHY ACTIVE LEARNING?
IF I HEAR … I WILL FORGET
IF I SEE … I WILL REMEMBER
IF I DO … I WILL UNDERSTAND
BUT IF I DISCOVER … I WILL USE


TEKNIK-TEKNIK PEMBELAJARAN AKTIF
SUMBANG SARAN
SIMULASI
PERMAINAN
MAIN PERANAN
PERBAHASAN
LAKONAN
BERCERITA


KEMAMPUAN MENERIMA MAKLUMAT
SYARAHAN … 5%
BACAAN … 10%
AUDIO VISUAL … 20%
TUNJUK CARA … 30%
PERBINCANGAN … 50%
PENGALAMAN DARI AKTI. … 75%
MENGAJAR ORANG LAIN … 90%


LEARNING IS FUN
BERMAIN
BERBINCANG
MENYANYI
MENEROKA DLL


CHALK AND TALK
" …NOTHING HAS CHANGED"


SIMULASI
Aktiviti simulasi melibatkan pelajar belajar dalam suasana sebenar. Maklumat dibekalkan supaya pelajar dapat belajar melalui penglibatan diri sebagai salah satu unsur dalam aktiviti.
Pelajar bukan main peranan (role-play).
Simulasi mirip kepada ‘job-centred’ manakala main peranan mirip kepada ‘person centerd’.
Pelajar berlagak seperti apa yang diberikan dalam tugasan tanpa menokok tambah sebarang maklumat.
Pelajar sebagai ahli kelas yang aktif dan bertanggungjawab atas tindakan /tugasa yang diberikan.


PERMAINAN
Sebelum memulakan sesuatu permainan perkara berikut perlu diambil kira :
Taklimat (Briefing).
Tindakan (Action).
Maklum balas dan tindakan susulan (debriefing and follow up).

FAEDAH MAIN PERANAN
Meneroka pelbagai pandangan.
Dapat membantu mengubah sikap.
Amat sesuai digunakan untuk isu-isu kontraversi.
Pelajar belajar mengawal perasaan dan emosi.
Pembelajaran menjadi lebih aktif dan interaktif.
Pembelajaran berkumpulan dan kerjasama.
Memfokus kepada masalah dan cara penyelesaian.

No comments: